Kalma 1

Rikke (t.v) og Eva forteller om det første året på Fornebu. foto: Nina Therese Agerup

Jubileum for Kalma!

I andre etasje på Fornebu S ligger den spennende interiørbutikken Kalma, som har utviklet et eget konsept innen møbler, interiør og belysning til hjemmet. 20. juni har de vært hos oss i ett år, og vi var så spente på å høre om hvordan året har vært, at vi tok turen opp trappen for å en prat!

Ett år på Fornebu

Foran meg sitter butikksjef Eva Svensson, som har vært hos Kalma siden de startet på Fornebu. Hun sitter sammen med Rikke Madsen som er innkjøpssjef og ansvarlig designer. Damene sitter i et par lekre, matchende stoler som jeg ikke klarte dy meg å spørre om; Alexander heter stolene– forteller Rikke engasjert, og legger til at de er noen av butikkens mest populære produkter, som akkurat er lansert i en ny og delikat champagne-farge. Jeg merker stort engasjement fra første sekund, så dette kommer til å bli en hyggelig og spennende prat.

-Gratulerer med ettårsdagen!, hvordan har det første året på Fornebu vært?-

Eva: Spennende! Vi merker det har blitt et miljø rundt butikken, og det synes vi er trivelig! Vi har fått flere faste kunder som kommer jevnlig innom for å se på nyheter og la seg inspirere. Vi opplever at jungeltelegrafen er sterk på Fornebu, og at mange som kommer innom referer til andre som har besøkt butikken tidligere.

Eva forteller videre at de har flere vennegjenger som fast kommer innom for å finne noe nytt til hjemmet og få råd fra Kalma-teamet. -Vi føler vi har fått tillit- avslutter hun.

-Hvorfor falt valget på Fornebu, da dere skulle åpne deres andre butikk?-

Rikke: Vi ble tiltrukket av selve senteret, det er ulikt alle andre og har stort fokus på interiør og design. Fornebu S har en utrolig hyggelig atmosfære og området rundt er så vanvittig vakkert! Vi ønsket i tillegg å ha nærhet til lageret vårt i Drammen, som gjør at vi raskt og effektivt får levert ut møblene vi selger, samt at de kundene som vil, får mulighet til å dra dit og hente selv. Vi lagerfører alle varene våre, så hos oss er det kort ventetid!

Eva og Rikke forteller at Kalma-kunden på Fornebu og Drammen, der de har sin andre butikk er så mangt. Fra de som har kjøpt sin første leilighet, til de som skal flytte fra mindre leilighet i byen til større leilighet her ute, til de som har utflyttede barn og flytter fra hus til en mer praktisk og lettstelt leilighet.

Kalma 2

Eva hjelper en kunde å finne riktig spisebord. foto: Nina Therese Agerup

Råd fra ekspertene!

Rikke og Eva er lidenskapelig opptatt av at kundene skal få den hjelpen de trenger. Hva som utgjør et godt hjem, er de begge enige om at er individuelt og personlig. De hyggelige damene er åpenbart mer interessert i interiør enn folk flest, men de er på ingen måte snobbete. Det ligger en genuin interesse i dem begge; å hjelpe kundene til å gjøre hjemmet så funksjonelt og koselig som mulig.

-Dere driver med interiørveiledning, hvordan fungerer det?-

Rikke: Ja, vi har mange års erfaring med interiørveiledning og det er Eva, samt et par andre i butikk, som bistår kundene. Vi gir råd på alt fra møbelvalg, sammensetning av møbler og interiør. Vi pleier å ta utgangspunkt i bilder av rommet/boligen og en samtale med kunden om deres behov og ønsker.

Videre forklarer Rikke at helhetsinntrykk er viktig og at materialvalg og fargevalg er vesentlig for å skape en helhetlig atmosfære i hjemmet.

Eva fortsetter: Det å finne behovet til kunden ser jeg på som min viktigste rolle, det skal være funksjonelt og fungere for dem som bor der. For å være en god rådgiver må du genuint elske interiør, og ha lidenskap for produktene.

-Hva er det mest grunnleggende man må tenke på når man innreder et rom?

Rikke: Det skal ikke se ut som du bor i et konstant stylet hjem, det er mennesker som skal bo der. Det er også viktig med en personlig touch, da vil man trives!

Eva utdyper: Rommet skal reflektere menneskene som bor der, det skal være fint og brukbart. Hvis du ser for deg en familie som har mange barn og en singel person som har katt; de vil sannsynligvis ikke trives med samme interiør. Det må funke for deg og du må synes det er fint.

Rikke nikker bekreftende og fortsetter: Det er viktig å velge farger man trives med! Noen liker duse og rolige farger, andre liker en mer sprek palett. Velg farger som appellerer til deg, du skal bo der, så fargene må behage deg. Finn nyansene som gjør ditt hjem personlig!

-Dere jobber mye med sitteplasser og stuen, hva gjør en trivelig stue?-

Eva: I dag har kjøkkenet og stuen blitt ett og samme rom! Kjøkkenet er for mange hjerterommet i boligen, og det at kjøkkenet har glidd nærmere stuen har nok gjort det mer intimt enn det var. En hyggelig stue er komfortabel og trivelig.

Rikke forsetter der Eva slapp: I dag har vi store, åpne hjem og det er mange som synes det er vanskelig å møblere disse store flatene. Vi hjelper ofte kunder med å lage forskjellige soner i rommene, dele dem opp, gjøre dem mer funksjonelle og mer intime.

  • Alexander-stol foto: Nina Therese Agerup

  • Grevestol med hvit Ivory-pute foto: Nina Therese Agerup

  • Lilleakerstolene foto: Nina Therese Agerup

  • Louise Divan Taupe foto: Nina Therese Agerup

Eget design.

Rikke og Eva snakker engasjert om hva som gjør et godt hjem og hvordan man rådgir kundene. Vi kommer etterhvert inn på at de selv designer egne produkter som utgjør de fleste produktene de selger i butikken. Rikke, som er Kalma sin innkjøpssjef og designer, forteller oss om prosessen med å utvikle nye Kalma produkter.

-Vi jobber med klassiske og stilfulle møbler du vil trives med i mange år- begynner hun, Eva nikker bekreftende og Rikke fortsetter: For å få inspirasjon til farger, stiler og materialer, drar vi -hver høst og hver vår- på messer over hele verden. På disse messene velger vi også ut varer vi ser vi kan gjøre redesign på for å få dem til å passe inn i Kalma-universet, det er viktig for oss at materialene, fargene og stoffene passer inn i vår profil.

Vi besøker fabrikkene våre jevnlig, både for å holde en nær og personlig kontakt med dem, men også for å gå over våre designendringer, samt å følge opp produksjonsprosessen. Toscana modulsofa er ett eksempel på et produkt vi har vi designet selv og som har blitt vår bestselger!

Rikke må fort svare på en telefon, før hun beklager avbruddet og fortsetter:

Vi er stolte av at alle produktene vi selger enten er designet, eller redesignet av oss. For å sikre høy kvalitet og raskere levering, jobber vi stadig tettere med utvalgte leverandører, som vi har god erfaring med. De fleste av våre samarbeidspartnere har vi jobbet med i lang tid og utviklet en tett relasjon til.

Eva forteller at de samler opp innspill fra kundene, noe vi tar med når vi skal utvikle nye produkter. Rikke utdyper: Det er viktig for meg som innkjøper og designer å vite hva kundene vil ha; jeg forsøker å være så ofte som mulig i butikkene og snakke med kundene våre. Det er i butikken man tar pulsen på hva som skjer og ikke på et kontor!

Kalma 6

Kalma har en imøtekommende og hyggelig atmosfære. foto: Nina Therese Agerup

Ettårsdagen.

For å feire dagen har Kalma blant annet quizkonkurranse for hele familien i butikken hvor du kan vinne gavekort. I tillegg vil Rikke være på plass torsdag og lørdag fra kl 10-12 og gi interiørveiledning til de som måtte ønske det. Følg med på Kalma sin Instagram!

-Et avsluttende spørsmål; hva må alle få med seg i interiør-verden i 2020?-

Rikke: Farger er tilbake! I alle nyanser. I en litt annerledes tid, kan det være oppløftende og fint å komme hjem til freshe og friske farger. Oransje er en farge vi ser har blitt populær den siste tiden, og til høsten kommer både oransje, mørkeblått og «brente» fargetoner for fullt.