Et dypdykk i landets største godtebutikk for voksne

Må man være rik, gammel eller kunstkjenner for å handle på auksjon? Jeg dykker inn i det gigantiske skattekammeret til Blomqvist Nettauksjon på Fornebu for å utforske en litt annerledes form for gjenbruk, og knuse noen myter.

Tekst: Anja Stang

Foto: Anja Stang og Blomqvist Nettauksjon

Blomqvist Nettauksjon.

Foto: Anja Stang.

Jeg innrømmer det lett: Inntil nylig har jeg sett på auksjon som noe som først og fremst angår eldre eller veldig rike mennesker. I år fyller Blomqvist 150 år, men den ærverdige jubilanten har fortsatt fingeren på pulsen takket være en aldri så liten digital revolusjon i bransjen: Blomqvist Nettauksjon.

Selv etter at internasjonale kanaler som eBay.com har gjort fenomenet relevant for en ung målgruppe, fremstår fortsatt auksjonsformen litt mystisk. Hovedkvarteret til Blomqvist Nettauksjon ligger et steinkast fra Fornebu S; 2800 kvadratmeter bugnende av kunst, tepper, møbler, lamper, vaser, smykker, klokker og antikke våpen.

Utvalget av brukte skatter målbandt meg, og jeg tilbrakte tre timer i dette unike krysningspunktet mellom museum og godtebutikk for bruktelskere. Her er min samtale med markedssjef Lene Sagen og kommersiell leder Maria Sun Hansen hos Blomqvist Nettauksjon:

Markedssjef Lene Sagen og kommersiell leder Maria Sun Hansen hos Blomqvist Nettauksjon.

Markedssjef Lene Sagen og kommersiell leder Maria Sun Hansen hos Blomqvist Nettauksjon. Foto: Blomqvist Nettauksjon.

Anja: Har dere merket en økt interesse for Blomqvist Nettauksjon i takt med gjenbruksbølgen som herjer?

Lene: Jeg vet ikke i hvor stor grad kundene våre snakker om det, men vi får mange henvendelser fra media med den vinklingen. Vi får også merkbart yngre kunder. Og så er det mange som ikke vet om oss, som får en aha-opplevelse når de kommer hit.

Maria: Flere ønsker ting av god kvalitet, og varighet er stadig viktigere. Vi er med på å bidra til sirkulærøkonomi, og de yngre kjøperne er mer miljøbevisste.

Lene: Og det at de vil ha noe unikt, det hører vi ofte. Kundene våre vil ha kvalitet i materialene, og minst mulig syntetiske materialer. Mange vil ha organiske former og ting som skiller seg ut. Vi en er også ofte ute av huset for å nå nye kunder og selgere.

Stoler og bord fra Blomqvist.

Foto: Blomqvist Nettauksjon.

A: Spennende! Kan dere nevne noen eksempler?

M: Designer’s Saturday har vi vært med på i flere år, det samme med Oslo Design Fair. Lokalt samarbeider vi også tett med ”naboen” vår Fornebu S. Det vi gjør for dem, er det vi gjør her hver dag: Vi tar med oss ekspertene og utstyret, og tar imot ting til vurdering i en tidsbegrenset periode. Vi bruker også flatene der til å vise oss frem, og Fornebu S har vært rause med å inkludere oss. For å ikke konkurrere med butikkene har vi fokus på at folk kan selge for eksempel klokkene eller veskene sine gjennom oss. Vi er helt avhengige av det leddet. Fornebu er et grønt senter, så profilen passer godt til det vi driver med. Begge ønsker å bygge opp andre bedrifter i området og støtte lokalt næringsliv. Brukt og nytt trenger ikke å konkurrere; vi kan bygge opp hverandre.

L: Vi samarbeider også med Kreftforeningen; de får mye gaver som vi hjelper dem med å selge. NLM Gjenbruk er en annen samarbeidspartner. De er veldig opptatt av miljø og bærekraft, og har så mye som 1700 frivillige. Vi hjelper dem å plukke ut de fineste tingene, og så selger de dem på auksjon istedenfor i butikken. Slik får de dyrere tingene deres et annet publikum.

M: Vi jobber en del med å la folk få vite om oss. Også får vi hele dødsbo, hvor vi kan bistå med å rydde, vurdere og selge. Vi drar også rundt til andre norske byer: Trondheim, Bergen og Stavanger besøker vi flere ganger i året til faste tider. Der er det mye historie, men ikke så mange aktører: Brukthandlerne forsvinner jo, dessverre.

Blomqvist_bilder10

Foto: Anja Stang.

A: Nettbutikker er ofte en trussel mot de fysiske og mer lokale butikkene, men Blomqvist Nettauksjon er jo på en måte begge deler!

M: Vi er langt fremme til å være et auksjonshus. Det er ikke så mange som satser digitalt i vår bransje i Norge. Til enhver tid ligger det rundt 1000 objekter på nettsiden. 80 prosent blir solgt allerede på første runde, og 95 prosent etter tredje. Hver gjenstand på lageret har QR-koder som kunder kan skanne med mobilen; da kommer de rett inn på objektet og kan delta i auksjonen. Der kan du for eksempel legge inn en budgrense som er usynlig for andre budgivere, og så byr systemet for deg. Hvis ingen byr imot, får du det til lavest mulig pris.

L: Det er stor mulighet for å få gode priser på ting som selges via oss. Det er alltid en minstepris, men markedet setter den endelige prisen. Når du kjøper på auksjon hos oss betaler du 25 % i tillegg til budsummen. Dette er vårt honorar. Inkludert i dette ligger en lovpålagt kunstavgift på 5%.

M: Vi merker absolutt ingen butikkdød. Tvert imot er det gjerne kø utenfor når vi åpner klokken 11 hver dag. Vi har fått mange tilbakemeldinger på at vi klarer å bygge et fysisk lokale samtidig som vi er en nettbutikk.

Lene: Vi har cirka 60 000 besøkende til nettsiden vår i måneden, og den vokser 20-25 prosent hvert år. Budverdiene hittil i år er opp 35 prosent fra i fjor, og hver kunde er i snitt inne på nettsiden i hele sju minutter.

Bilde fra Blomqvist nettauksjon.

Foto: Blomqvist Nettauksjon.

A: Det er mye! Noe som leder meg til neste spørsmål: Hvem er kundene deres?

L: Jeg har vært her i 15 år, og inntil de siste par årene har den største kategorien vært 55 til 65 år. I fjor og i år er den største gruppen 45 til 54; de står for 22 prosent av kjøperne. De yngste gruppene, fra 35 til 44 og 25 til 34 år har rundt 19 prosent hver – de er veldig jevne og i tydelig vekst. I dag ligger faktisk den tidligere største aldersgruppen, 55 til 65, på fjerdeplass!

M: Det er en bevisst strategi vi har hatt. For tre-fire år siden begynte vi å kommunisere Blomqvist Nettauksjon i økende grad, og til yngre målgrupper. De siste årene har vi hatt mye fokus på kvinner, og blant annet kjørt et kurs med fokus på kvinnelige kunstnere og kuratorer. Av kjøpere på nettauksjonen er 57 prosent kvinner nå.

Skjerf fra Blomqvist.

Foto: Blomqvist Nettauksjon.

A: Det er vel ingen bytterett på bruktkjøp, for eksempel gaver?

L: Nei, dessverre. Hvis man angrer på et kjøp, kan man selge gjenstanden igjen. Alt vi selger er kvalitetssjekket og verifisert av en fagekspert; vi har totalt 15 slike på huset. Forskning og teknologi går stadig fremover: Om fem år finnes det kanskje metoder for å verifisere et kunstverk som vi kjenner i dag.  Det er litt som med leiligheter – beliggenhet og tilstand spiller en stor rolle. Slik er det også med kunstnere og et objekts historikk; proveniens på fagspråket. Trender spiller også inn.

Stoler fra Blomqvist Nettauksjon.

Foto: Anja Stang.

A: Ja, fortell litt om hvilket forhold dere har til trender, både globale og nasjonale?

M: Vi følger med på trender, men det går ikke like fort som i andre bransjer. Tidligere har ikke åttitallsmøbler i furu vært så attraktivt, men det er på vei inn nå. Det samme med store gullkjeder, som er tilbake i motebildet. Chanelvesker er populært, selv om de jevnt over har en høy pris.

L: Vesker og andre designobjekter som er i ferd med å gå ut av produksjon er også attraktivt, det samme er silkeskjerf fra Hermès. 60- og 70-tallssmykker fra Tone Vigeland og andre navn fra Pluss-skolen i Fredrikstad, er også veldig populære.

M: Vi solgte nettopp et smykke av Tone Vigeland for over 100 000; det er jo et kunstverk. Hun er den største norske smykkedesigneren gjennom tidene, med tilhengere fra Marianne Faithfull til Dronning Sonja. Blomqvist har et bevisst fokus på å bygge oppunder norsk design. Art deco er en annen populær kategori. Sølv er også en stor kategori.

Hermes silkeskjerf.

Foto: Blomqvist Nettauksjon.

A: Apropos det: Vi må jo også snakke litt pris. Hva ligger nivået på, i snitt?

L: På nettauksjon ligger risene fra 1000 kroner og oppover, med en snittpris rundt 4000. Auksjonsrekorden i Norge er det Blomqvist Kunsthandel som har etter at de i fjor solgte Theodor Kittilsens maleri Guldhornet  for 12,8 millioner.

A: Oi! Hvor viktig er det å tenke varighet og kvalitet når man investerer i et auksjonsobjekt?

Maria: Mange ønsker en patina på møbler, at skinnet skal ha et spesielt uttrykk. Det får du ikke ved å kjøpe noe nytt. At de ikke skal se stive og ubrukte ut, men ha en fin bruksslitasje. Utover å pusse sølv og rense smykker, gjør vi ikke noe med tingene vi får inn. En del objekter har en historie som øker verdien. Når det gjelder bilder, deler vi alltid historikken om den foreligger – proveniensen– på nettsiden.

Lene: Hovedregelen er å følge hjertet, men undersøk gjerne litt først, særlig når det gjelder kunst og dyrere objekter. Vi oppgir alltid gjeldende prisnivå for hver gjenstand. Et tips er å utfordre smaken din litt; se på ting som kan vokse på deg. Da er sjansen mindre for at du vil bli lei av det.

Sofa hos Blomqvist.

Foto: Anja Stang.

10 eksperttips fra Anders Elvestad, faglig leder og seniorekspert kunst hos Blomqvist Nettauksjon:

  • Auksjon er en trygg, enkel og morsom måte å handle på.
  • Du kan finne unike objekter med en interessant historie som gir hjemmet ditt særpreg.
  • Still spørsmål om det er noe du lurer på; ingen er for dumme!Husk at ting som selges på auksjon er brukt, så sjekk at tilstanden er som forventet. Er tingene svært spesielle, er det lurt å reise inn og se på det hvis du har mulighet.
  • Mye er svært prisgunstig å kjøpe på auksjon kontra nytt, for eksempel sølvbestikk, smykker og porselen.
  • Prisnivået på norsk kunst er ikke spesielt høyt. Mange vil bli overrasket over hva de kan finne til en helt overkommelig sum.
  • Følg gjerne med på hva de store, kjente samlerne kjøper.
  • For tiden er vi moderne skandinavisk design og kunst fra etterkrigstiden veldig populært.
  • Blomqvist er et auksjonshus for hele landet, og har kunder over hele verden. Vi sender mye med posten, men en spisestue eller et stort maleri er det verre med.
  • Ved å gå litt utenom hovedstrømmen kan du gjøre veldig gode kjøp, og det er morsomt å ha ting som skiller seg ut.