Sov godt og våkne opp uthvilt

Jevn døgnrytme, kaldt og mørkt soverom og mindre skjermbruk på kveldstid er noen av tingene som skal til for å kunne våkne uthvilt om morgenen. Foto: Getty

En god natts søvn er viktig for å lade opp både kropp og sjel til en ny dag. Men hvordan få det til? Her er noen effektive tips.

 

Søvnens mange viktige egenskaper er det ingen tvil om, likevel kan det til tider være vanskelig å falle til ro om kvelden. Vi søkte råd hos «våre egne» her på Fornebu S for å finne noen løsninger for søvnløse ved hjelp av teknologi og gode vaner.

Fysioterapeut og kostholdsrådgiver Ingrid Sandnes Rønning på Klinikk for Alle forteller at søvnmangel kan ha mange årsaker og at de fleste er helt ufarlige.

– Vi jobber mye med muskel- og skjelettsmerter og møter derfor pasienter som kan ha vanskelig for å sove grunnet smerte. Hvis det er en underliggende konkret årsak til søvnproblemene behandles dette direkte.

Men årsaken ligger ofte et annet sted, legger hun til:

– Mange lever travle liv med mye stress og bekymringer som en gjerne først får tid til å ligge å gruble over når man har lagt seg. Det er heller ikke til å legge skjul på at bruk av pc, mobiltelefon og nettbrett har byttet ut den gode boka for de fleste av oss.

fitibit sove

En god natts søvn gir en god start på neste dag. Foto: Fitbit

– I disse tilfellene behandles søvnproblemer i første omgang med råd om søvnhygiene. Dette innebærer jevn døgnrytme, kaldt og mørkt soverom, mindre skjermbruk på kveldstid, eksponering for sollys på morgen og formiddag, regelmessig fysisk aktivitet og fornuftig inntak av koffeinholdige drikker.

– Er dette ikke tilstrekkelig er det ikke-medikamentell behandling som anbefales, eksempelvis kognitiv terapi, sier Ingrid.

Skjermlyset lurer hjernen

Ifølge fysioterapeuten kan det blå lyset i disse apparatene påvirke uheldig det området i hjernen som er med på å regulere døgnrytmen vår og «lurer» hjernen til å tro det er dagtid.

– Det kan derfor være lurt å legge vekk dette en time før leggetid.

Også Anders J. Mathiesen, butikksjef i Spaceworld Soundgarden, trekker frem skjermbruk og dens innvirkning på produksjonen av kroppens eget søvnhormon melatonin.

– I dag brukes det veldig mye tid på sosial media og andre ting på telefonen. Vanligvis øker melatoninnivået jevnt utover dagen ved naturlig lys. Men dagens pc-, mobil- og TV-titting til sent på kveld hindrer dette.

20180219_161325

Butikksjef Anders J. Mathiesen i Spaceworld Soundgarden anbefaler Fitbit for dem som ønsker å få mer oversikt over søvnvanene sine. Foto: Spaceworld Soundgarden

– Mange telefoner i dag har derfor et eget blålysfilter som kan aktiveres når kvelden kommer. Det skal hjelpe med å redusere denne effekten slik at man ikke forstyrrer den naturlige døgnrytmen.

– Det er fortsatt et tema under forskning og uten helt klare resultater eller fakta, men generelt så rapporteres det positiv effekt av bruken av et slikt filter, forteller Anders.

Få hjelp av teknologi

Han trekker også frem treningsarmbåndene Fitbit Ionic som en mulighet til å få få en indikasjon på hva slags søvn du får og hvor mye du sover i løpet av en periode.

– Mange kombinerer bruken av Fitbit med nye treningsrutiner og skifte i kosthold. Bruken av armbåndet kan gjøre deg mer oppmerksom på vanene rundt det å sove.

– Kanskje man legger inn litt mer arbeid i det å legge seg litt tidligere, eller tenker over andre ting som kan forbedre søvnen når man først ser hvor «lite» man sover hver natt?

Anders forteller også at enkelte treningsklokker og telefoner har egne funksjoner/apper som lar deg plotte inn hvor mange kaffekopper man drikker iløpet av dagen.

– Noen kan få seg en liten overraskelse når man taster inn kopp nummer 8 og 9 allerede tidlig på ettermiddagen! Samsung sin smartklokke Gear S3 har dette i sin Samsung S Health-app.

Hos  Spaceworld Soundgarden finnes det også DAB+ radioer som har «innsovingsfunksjon». Det vil si at man kan sette den på for eksempel 30 minutter, før den automatisk skrur seg av.

– Dermed kan man legge seg til å sove med en fast radiokanal på til man sovner, men ikke bli forstyrret iløpet av natten.