Slik kommer du i form til Fornebuløpet

Fornebu S

Det er viktig å velge riktig sko. Foto: Carl Martin Nordby

24. mai går startskuddet for årets Fornebuløp. Kristian fra Anton Sport gir deg tipsene du trenger for å toppe formen mot «vårens vakreste eventyr».

Fornebuløpet er løpet der alle kan delta. Om du velger tre, fem eller ti kilometer, eller om du går for ekstrem-varianten Fornebu-trippelen, hvor du løper alle tre distansene med en kort pause i mellom, garanterer vi en god dose mestringsfølelse i naturskjønne omgivelser. I 2017 samlet over 3000 deltagere seg i gatene der den gamle hovedflyplassen en gang holdt til. Det var rekord. Den satser arrangørene på å slå i år. Dersom du er debutant i sammenhengen, eller bare trenger noen tips om hvordan du skal spisse formen, har Kristian Carlstedt hos Anton Sport gode tips om hvordan du på best mulig måte bruker tiden frem til 24. mai.

sportive couple jogging in park

Gjør deg klar til Fornebuløpet. Foto: Getty Images

Start forsiktig
En av de største feilene vi gjør når vi vil komme i gang med treningen er å gå for hardt ut. Kroppen trenger tilvenningstid til den nye typen belastning, og det er derfor både sunt og smart med variert trening og nok hvile.

Tren sammen
Dersom du ikke har løpt noe særlig før, eller synes det er vanskelig å komme i gang, kan det være lurt å alliere seg med en treningspartner. Da blir treningen mye morsommere, og man klarer å pushe hverandre litt ekstra.

Riktig utstyr
Løping er en stor belastning på kroppen, og spesielt føtter og knær. Gode sko er alfa og omega, og er en av de viktigste faktorene for en god treningsøkt. Det kan også være lurt å finne ut om man over-, under-, eller normalpronerer før man kjøper løpesko. Dette kan de aller fleste sportsbutikker hjelpe deg med, inkludert vi hos Anton Sport.

Fornebu S

Gode sko er alfa og omega, og er en av de viktigste faktorene for en god treningsøkt. Foto: Carl Martin Nordby

Tidsbesparende
Intervalltrening har vist seg å være veldig effektivt. Ikke bare tar det mindre tid, men forskning viser at du raskere øker oksygenopptaket når du trener på denne måten. Dog skal man ikke bare trene intervalløkter. En fin treningsuke kan gjerne bestå av intervalløkter, langløps-økter i rolig tempo, samt styrkeøkter.

De små grep
Implementer treningsmålet ditt inn i hverdagen! Slutt å ta heis eller rulletrapp, og gå eller løp opp alle trapper. Ta rolige knebøy eller balanser på ett ben mens du pusser tenner, og hopp av ett eller to busstopp før der du vanligvis går av.

Variasjon
Trening skal være hardt, men også gøy! En formkurve vil svært sjeldent gå som en rett strek oppover. Du kommer til å oppleve dager som er tunge og kjipe, hvor dørstokkmila er ekstra lang. Disse dagene kan det være ekstra lurt å variere treningsopplegget.

Kommer melkesyra etter fem minutter? Da kan du heller kjøre intervaller, gå eller kjøre korte spurter i stedet for langløp. Det viktigste er å komme seg ut!

Styrkeøvelser
For å unngå skader bør man trene skadeforebyggende ved hjelp av styrkeøvelser. Mange av disse øvelsene kan man fint gjøre hjemme i sin egen stue, eller ute med få eller ingen hjelpemidler. Den viktigste ressursen her er din egen kropp! Vi hos Anton Sport vil mer enn gjerne være behjelpelige med å forklare noen gode øvelser, og vise deg hjelpemidler som strikker, hoppetau eller balanseputer. YouTube er også en god venn!

Toppe formen
Dersom du skal løpe Fornebu-trippelen er det 18 morsomme kilometre du skal igjennom. Det virker kanskje uoverkommelig, men det er det ikke. For å toppe en god form er det viktig med riktig trening. Kanskje har du god kondisjon, men trenger mer styrke, eller vice versa. En pulsklokke er mitt favorittverktøy for å kunne følge med på treningsutviklingen. Her kan du legge inn pulssonene du bør ligge i under forskjellige aktiviteter og intensiteter.

Suunto, Garmin og Polar har alle gode og rimelige pulsklokker for monitorering av formen. De har også gode dataprogram for å lettere kunne gå igjennom øktene og planlegge de neste.

Sjøluft i lungene
Fornebu er et vakkert og naturskjønt område og treningsmulighetene er mange – både til korte og lengre distanser. Det er ikke fy-fy å løpe på asfalt, men pass på at du legger et par av øktene dine på skogsstier eller grusbelagte stier, som er naturlig dempende for løpesteget. Det er også svært lite som slår det å fylle lungene med frisk sjøluft en søndags morgen!

 

Les mer om Fornebuløpet her!