Holzweiler fornyer norske ikoner

Holzweiler-Familien

Maria Skappel Holzweiler, Susanne og Andreas Holsweiler. Foto: Monica Strømdahl

DnB-garderoben er blitt løsere i snippen. Den tradisjonelle Aurland-skoen er et must-have i internasjonale motekretser. Munch blir mote. Fellesnevneren? Holzweiler.

HolzweilerSko-Burgunder-V

Samarbeidet med Aurland Skofabrikk har resultert i en oppdatert versjon av den norske skoklassikeren.

Å få mulighet til å fornye velkjente merkevarer er tydeligvis noe som Susanne Holzweiler Røe og resten av teamet bak det Oslo-baserte designmerket kaster seg over. 2017 har budt på flere spennende muligheter i så måte.

Oppdatert skoklassiker

De tok selv initiativ til å se på den tradisjonelle Aaurland-skoen med friskt blikk, noe som så langt har resultert i to limited edition-kolleksjoner.

– Det var vi som tok kontakt med Aurland Skofabrikk. Vi hadde et stort ønske om å arbeide med produkter som lages i Norge, og dette er den siste skofabrikken vi har her til lands, forteller Susanne, som er medgründer av designhuset.

Å ta tak i et så velkjent produkt som Aurland-skoen krever både en god forståelse for identitet og et kreativt mot til å utvikle den videre. – Vi fikk god kjemi med en gang, forteller hun. Da de besøkte fabrikken i Flåm, der skoene fortsatt lages for hånd,  ble ønsket om et samarbeid forsterket .

– Fabrikken er hjertet i lokalsamfunnet, og vi ønsker å bidra til at fabrikken skal fortsette å leve. Det gjør inntrykk å treffe folk som har arbeidet der i 30 år – på samme måte som det å sette livstidsgaranti på produktet sitt sier noe om kvalitetsnivået, sier klesgründeren.

Med den oppdaterte looken har skoen, som har vært en moderne klassiker siden 1930-tallet, fått kraftigere gummisåler og silkedetaljer. Til nå er det blitt to limited edition-samarbeid, og et tredje er planlagt til våren 2018. Og tiøringen, som etter tradisjonen må være på plass i skoen for at den skal være komplett – ja, den er fortsatt trygt plassert i sprekken på skoremmen.

 

DNBs nye antrekk.

Sporty hos DNB

Bak fornyelsen av de DNB-ansattes arbeidsantrekk denne våren står Holzweiler, som noe overraskende inkluderte en collegegenser i kolleksjonen. – Vi vet at trendene går i mer sportsinspirert retning, så derfor foreslo vi en garderobe der hver enkelt har større frihet til å variere antrekket sitt. Collegegenseren regnet vi i grunn ikke med at ville falle i smak hos DnB, men i dette samarbeidet har banken vært utrolig åpen og klar for å tenke nytt, forteller Susanne, som er ansvarlig for DnB-prosjektet.

I tillegg til klærne, har det også blitt utviklet en lookbook med inspirasjon til de ansatte. – Vi kommer dessuten til å bygge ut garderoben fremover, for eksempel komme med en ny farge i forbindelse med sesongskiftene. Og så evaluerer vi hele tiden underveis, slik at kolleksjonen fungerer best mulig, forteller klesgründeren.

Forarbeidet med kolleksjonen inkluderte samtaler med bankens ansatte på Fornebu S, for å få innblikk i deres hverdag og dermed bedre forstå hva slags plagg som ville fungere best.

– Der møtte vi en eiendomsmegler som ikke ville gå med den daværende uniformen, og det tok vi som en utfordring – målet ble at selv han skulle ønske å bruke kolleksjonen vår, sier hun med glimt i øyet.

 

Fra høst/vinter-kolleksjonen 2017 Holzweiler X Munch.

Inspirert av Munch

I tillegg til å samarbeid med finansverdenen og ikonisk skotøy har Suzanne og bror Andreas samt resten av det kreative teamet i Holzweiler denne høsten sluppet en kolleksjon skapt i samarbeid med Munchmuseet.

Målet har vært å vise en annen side av kunstneren enn det dystre og dystopiske han ofte assosieres med.

– Det begynte for et drøyt år siden – da var hele teamet i en bølgedal og manglet inspirasjon, men da vi fikk ha visning i Edvards Munchs atelier på Ekely, bikket vi inn i hans univers. Vi ble inspirert av hans fargebruk, inkludert de arbeidene som viser hans lysere sider. Denne kolleksjonen spenner fra Skrik til Solen, for å si det slik!