Holzweiler - DNB17702

Det er blitt en moderne, sporty stil på den nye garderoben til DNB-ansatte. Foto: Holzweiler

Holzweiler kler opp DNB

DNB-garderoben er blitt ny – og litt løsere i snippen. Bak fornyelsen av de ansattes arbeidsantrekk står Holzweiler, som like godt inkluderte en collegegenser i kolleksjonen.

– Vi vet at trendene går i mer sportsinspirert retning, så derfor foreslo vi en garderobe der hver enkelt har større frihet til å variere antrekket sitt. Collegegenseren regnet vi i grunn ikke med at ville falle i smak hos DNB, men i dette samarbeidet har banken vært utrolig åpen og klar for å tenke nytt, forteller Susanne Holzweiler Røe, medgründer av designhuset og ansvarlig for DNB-prosjektet.

Som den del av forarbeidet med kolleksjonen, tok designteamet blant annet kontakt med bankens ansatte på Fornebu S for å få innblikk i deres hverdag og dermed bedre forstå hva slags plagg som ville fungere best.

– Der møtte vi en eiendomsmegler som ikke ville gå med den daværende uniformen, og det tok vi som en utfordring – målet ble at selv han skulle ville gå med kolleksjonen vår!

Bedre komfort

Linn-Kristin Moe og Ask Hellman Sørgaard ved DNBs filial på Fornebu S husker at Holzweiler-teamet var innom, og setter pris på at de ansatte er blitt tatt med på råd. Enn så lenge er antrekkene fortsatt i innkjøringsfasen, men Moe har allerede merket seg kvaliteten på skjerf og overdeler. – Det er stretch i blazeren, og det har bedret komforten, forteller hun.  Selv om hun foretrekker å ha på seg dress i jobbsammenheng, synes Moe det er inspirerende at andre kvinnelige kollegaer prøver mer ukonvensjonelle kombinasjoner av plaggene i kolleksjonen.

Sørgaard trives også best i dress, men har likevel skaffet seg collegegenseren. – Vi trenger jo ikke alltid å være så formelle – genseren kan jeg for eksempel bruke hvis jeg skal stå på stand, forklarer han. Nå venter han på å få tilbake den nye dressen sin fra skredderen – «en dress må alltid tilpasses for å sitte helt riktig» – men er fornøyd med førsteinntrykket. – Tidligere ønsket vi å kunne kjøpe inn jobbklærne våre selv i stedet for å bruke uniformen. Sånn er det heldigvis ikke nå lenger.

Samarbeidet fortsetter

Oppdraget fikk Holzweiler etter at de som et av tre norske designmerker ble invitert av DNB til å komme med forslag til en ny uniform. Det er blitt starten på et samarbeid som fortsetter også etter lanseringen denne våren. 

– Vi kommer til å bygge ut garderoben fremover, for eksempel komme med en ny farge i forbindelse med sesongskiftene. Og så evaluerer vi hele tiden underveis, slik at kolleksjonen fungerer best mulig, forteller klesgründeren.

Prøvde klærne på moren

I tillegg til selve klærne, har det også blitt utviklet en lookbook med inspirasjon til de ansatte. Den inkluderer også en guide for ulike kroppsfasonger, for her er det ikke bare de høyreiste eller bredskuldrede som skal se og føle seg vel.

– Vi har virkelig prøvd å gjøre grep på alle plaggene slik at man er fin uansett type kropp. Her har vi faktisk testet det ut selv – vi er jo en familievirksomhet, så både svigerinnen min på 175 cm og moren min på 165 cm vært «forsøkskaniner». Og de ser begge fine ut i klærne, understreker Holzweiler Røe, som selv gjerne kunne brukt klær fra kolleksjonen.

– Absolutt, jeg synes blant annet at buksene og den lange blazeren er kjempefine, og de ribbestrikkede genserne med trekvart arm.

Verdier som klesplagg

Utgangspunktet for kolleksjonen var DNBs verdier, der utfordringen var å gjenskape disse i form av klær. – Vi har brukt baseklær fra vårt eget sortiment og justert dem i forhold til verdiene, så du kan si at kolleksjonen gjenspeiler begge parter, sier Holzweiler Røe, som ikke legger skjul på at oppdraget har vært en spennende utfordring. 

– Vi har lært masse om størrelser, fasonger og hvilke plagg det er behov for, og denne kunnskapen tar vi med inn i arbeidet med egne kolleksjoner. Blant annet vurderer vi nå å ha med en dress, avslører hun.