ByTiMo6

Med sine vintageaktige kjoler har hun satt norsk mote på verdenskartet. Møt Norges førstedame innen design - Tine Mollatt. FOTO: Carl Martin Nordby

Norges førstedame innen design

Hun er elsket av kvinner i alle aldre, og kler opp alt fra kongelige til superstjerner. Med sine vintageaktige kjoler har hun satt norsk mote på verdenskartet.

Tine Mollatt er designeren og gründeren bak det spennende merket byTiMo. For noen måneder siden åpnet hun sin nyeste butikk på Fornebu S.

– Jeg synes det er et av Norges vakreste senter, og her har vi skapt en frodig, liten kjoleoase. Butikken representerer merket veldig godt, med kvalitet og vintage-elementer som appellerer til alle sansene. Det ekte er superviktig, og vi har også grønne planter i butikken, forteller Mollatt.

ByTiMo

Tine Mollatts kler opp alt fra kongelige til superstjerner! FOTO: Carl Martin Nordby

Siden oppstarten for snart 13 år siden, har byTiMo gjort seg bemerket både innenlands og utenlands. I dag er merket representert i mer enn 500 butikker verden over, og er det nærmeste vi kommer et norsk motehus. Men Mollatt er ikke bare designer, hun er også en tøff businessdame som har studert bedriftsøkonomi.

– Det har vært beinhard jobbing. Jeg har kjent veldig mye på janteloven, og mange mente jeg var gal som ofret fast jobb og inntekt. Men det er dette jeg elsker å drive med, og da føles det egentlig ikke som noen ofring, understreker hun.

Designeren har med byTiMo fått til det mange bare drømmer om, og hun tror det er flere grunner til at norsk mote har slitt med å slå igjennom internasjonalt.

– Først og fremst handler det om politikk. Norsk mote har ikke blitt satset på som en industri, eller blitt tatt på alvor og lagt til rette for slik som for eksempel i Sverige og Danmark.

ByTiMo2

Thea Grastveit er fungerende butikksjef for byTiMo-butikken på Fornebu S. FOTO: Carl Martin Nordby

Hun påpeker også at det inntil for få år siden var for få aktører til at det kunne bli en egen industri.

– Her er det store endringer på gang. Jeg tror vi har tråkket banen for mange ved at vi har vært så uredde. Det er jo dødsgøy å kjempe med andre brands i verden, sier Mollatt engasjert.

For to år siden ble byTiMo lansert i USA, etter ti år på det europeiske markedet, og merket når stadig ut til flere.

– Verden blir bare mindre og mindre, ikke minst gjennom web-shopen, og til sommeren lanserer vi i Kina. Det er noe vi har jobbet lenge med, og som vi gleder oss veldig til, forteller hun stolt.

  • Vårkolleksjonen til byTiMo er inspirert av kunstneren Frida Kahlo. Den spenner fra deg bohemske til det mer klassiske, noe som går igjen i alle kolleksjonene til Tine Mollatt. FOTO: Carl Martin Nordby

  • Vårkolleksjonen til byTiMo er inspirert av kunstneren Frida Kahlo. Den spenner fra deg bohemske til det mer klassiske, noe som går igjen i alle kolleksjonene til Tine Mollatt. FOTO: Carl Martin Nordby

  • Vårkolleksjonen til byTiMo er inspirert av kunstneren Frida Kahlo. Den spenner fra deg bohemske til det mer klassiske, noe som går igjen i alle kolleksjonene til Tine Mollatt. FOTO: Carl Martin Nordby

En rekke kjente damer, alt fra Kronprinsesse Mette Marit til Gwyneth Paltrow og Kylie Jenner har blitt avbildet med kjolene dine. Hva tenker du om det?

– Det er veldig hyggelig, og de er flotte ambassadører for merket. Vi lever i en synlighetskultur hvor slikt har blitt veldig viktig, og det skaper jo en større etterspørsel, innrømmer Mollatt.

På spørsmål om hvem hun designer for, kommer svaret kjapt.

– Den sterke kvinnen. Hun som tør å være seg selv og står for egne meninger og rettigheter. Jeg går veldig sosialantropologisk til verks når jeg skaper, og akkurat nå er det MYE å engasjere seg i, avslutter den populære designeren.