Ingrid Nilsen

Ingrid Nilsen

FÅ TID TIL Å TRENE!

Du har sikkert kjent på følelsen. Den ubehagelige, dårlige samvittigheten som kommer snikende hver uke(og kanskje hver dag?) fordi du ikke har trent selv om du har sagt til deg selv at ”i morgen skal jeg trene, da får jeg tid” og den typiske ”jeg starter på mandag” har blitt nevnt like mange ganger som Nytt På Nytt har blitt sendt på TV. Likevel skjer det hverken i morgen eller når mandagen kommer. Dagene flyr av gårde og en uke har gått før du vet ordet av det. I hverdagen prioriterer du det som MÅ gjøres. Stå opp tidlig, spise frokost, lage matpakker, sende barna av gårde til skole eller barnehage, dra på jobb, hente barna, lage middag til familien, slappe av, kjøre barna til trening… og så var dagen gått.

At mange av oss gjerne skulle hatt mer enn 24 timer i døgnet for å få tid til å gjøre alt vi vil er blitt ganske så vanlig i tiden vi lever i nå. En tid hvor stress, tidsklemma, flink-pike-syndromet, forventninger fra andre og lite tid til deg selv  har blitt en del av hverdagen til mange.  Hvordan skal du få tid til å prioritere deg selv og kvitte deg med denne gnagende samvittigheten som dag etter dag forteller deg at du bør komme deg på trening? I jobben min som personlig trener møter jeg ofte på mennesker som befinner seg i denne situasjonen, og her er mine beste tips til dere som opplever det samme:

Finn motivasjon

Om motivasjonen for å trene sitter langt, langt inne og eller ikke er der – bruk tid på å hente den frem

1.Finn motivasjon!

Lag en liste over det som motiverer og inspirerer deg, og  husk at ingenting er feil så lenge det pusher deg i riktig retning. De positive effektene av fysisk aktivitet og trening er svært mange. Enten du vil trene for å se bedre ut, redusere stress, få mer energi, gå ned i vekt, være med på et løp, bli sterkere, gjøre samboeren din eller barna dine stolte, trene for å få en friskere rygg eller bedre holdning så er all motivasjon bra motivasjon. Når dørstokkmila er uendelig lang – tenk på det som motiverer deg!

 

2.Planlegg!

Nå skal du finne ut når du får tid til å trene. Døgnet har 24 timer, og vi trenger som regel ikke mer enn 7-8 timer søvn for å fungere godt i hverdagen. Dersom du jobber 8 timer har du 8-9 timer igjen av dagen. Hvis du planlegger disse timene vil du garantert finne en ledig time hvor du kan sette av tid til trening. Hvis det føles vanskelig å planlegge dag for dag, sett opp en ukeplan – det kan gi deg mer oversikt. Hør med samboer, barna, venner, kona eller mannen. Hva kan de hjelpe deg med slik at du får litt ekstra tid? Fortell dem hvor viktig det er for deg å trene. I begynnelsen er det nok med 2 økter per uke for å få fremgang på treningen. Å sørge for å få i seg sunn og næringsfylt mat bør også være en del av planleggingen. Nok mat gir nok energi!

 

3. Skaff deg en treningspartner!

Dette kan for eksempel være en venn, en kollega eller en personlig trener.

Å trene sammen med noen gir mange den ekstra ”dytten” de trenger for å komme seg på trening og øker motivasjonen til å trene. Når man gjør en avtale med noen skal det mye mer til før man sluntrer unna, ikke sant? Mange føler også mye usikkerhet i forhold til trening og velger derfor dessverre å la være å trene.  Hvor skal man begynne? Hva bør jeg trene? Hvordan gjør jeg øvelsene riktig uten å skade meg? Hvordan skal  jeg oppnå de resultatene jeg vil ha? En personlig trener kan hjelpe deg med nettopp dette. En viktig del av vår jobb er å hjelpe folk i gang med trening, uansett nivå eller utgangspunkt. Som medlem av Elixia får du 2 gratis, verdifulle timer med en personlig trener og disse bør du ikke nøle med å benytte deg av.

 

Tren sammen med en venn

Tren sammen med en venn, en kollega eller en personlig trener.

4. Ta grep!

Om du ikke allerede er medlem av et treningssenter – meld deg inn i et! Nå har du bestemt deg for å begynne å trene og neste steg er å finne ditt lokale treningssenter. Har du vært medlem en god stund, men sjeldent benyttet deg av medlemskapet? Da er det på tide å få valuta for pengene!

Elixia Fornebu gir deg et komplett tilbud som medlem. Gratis frokost og kaffe, barnepass på formiddag og ettermiddag og kveldstid, et bredt utvalg av gruppetimer, gratis avtaler med personlige trenere, treningsutstyr for alle behov og det holder åpent fra 06.15 til 22.00 flere dager i uken slik at du skal få tid til å trene.

 

5. Sett deg mål og skriv ned!

Når du nå har kommet i gang med treningen vil det vær lurt å sette seg mål slik at du hele tiden har noe å jobbe mot. Dette vil garantert være motiverende! Skriv disse målene ned, med penn og papir eller i notatene på mobilen din. Målene bør være smarte og realistiske slik at du vet at de er oppnåelige for deg. Et mål kan være noe så enkelt som å klare å løpe 20 minutter sammenhengende uten å gå helt i kjelleren, å redusere smertene i rygg og nakke eller å klare et gitt antall push-ups før påske. Om du er i tvil om hva du kan klare og hva som er realistisk for deg å oppnå, så har en personlig trener kompetanse til å hjelpe deg med å sette smarte, motiverende mål som du garantert vil klare å oppnå i forhold til ditt utgangspunkt.

700_394_styrke_core

6. Dette gjør du de dagene det føles ekstra tungt!

Vi har alle de dagene hvor lysten til å trene må hentes frem med gravemaskin og man helst skulle ønske at noen kunne trene for deg.  Skal, skal ikke, skal, skal ikke? Ofte ender man opp med å ikke trene fordi dørstokkmila var alt for lang. Dette kommer gjerne av at man grubler for mye over om man faktisk skal gidde å trene og vi er tilbake til ”jeg gjør det i morgen-tankegangen”. For å unngå dette bør du tenke på den gode følelsen du satt igjen med etter forrige treningsøkt. Husker du hvor fresh og lykkelig du følte deg da? Du kommer aldri til å angre på at du gjorde deg selv den tjenesten, tro meg!

Ofte kommer også mangel på lyst til å trene på grunn av lite energi og overskudd. Å sørge for å få i seg nok mat og drikke i løpet av dagen er noe du gjør lurt i. Spis regelmessige, gode måltider og gjerne noe energipåfyll i form av frukt og nøtter slik at energinivået ditt ikke synker til bunns når du skal trene. Pakk gjerne med deg en banan eller to som du kan spise rett før trening – banan er super energi!

 

Og til slutt.. Steng ute de negative tankene om trening – tenk på det som motiverer deg og den vidunderlige følelsen du sitter igjen med etter en treningsøkt!